Megszűnik az eddig a bormarketingért felelős Agrármarketing Centrum (AMC), az ezzel kapcsolatos feladatok pedig végre logikusan a Magyar Turizmus Zrt.-hez kerülnek. A szakma kitörő örömmel fogadta a hírt, nekem viszont szinte hiányozni fog, hiszen az utóbbi 8 évben olyan sok témát adtak nekem.

A Kormány határozata szerint a bormarketinggel kapcsolatos feladatokat a Magyar Turizmus Zrt. veszi át a jövőben, és az AMC megszűnik. A részleteket a két minisztériumnak március végéig kell kidolgoznia.

Egészséges gondolat a turizmushoz kapcsolni a bort, hiszen Magyarország vonzerői között dobogós a fürdők és a természeti értékek mellett. Kérdés a forrás, hiszen ha pénz nélkül kap új feladatot a Turizmus Zrt., akkor feltehetően nem tud hatékonyan dolgozni az ügyért. Reméljük, hogy a részletes tervezet erről is gondoskodik majd. Itt említeném meg, hogy a döntéssel megszűnik a literenként 5-10 forintos forgalomba hozatali járulék, ami a minőségi termelőknek elsősorban adminisztratív, míg a borgyáraknak valódi profitkiesést jelentett. Az így eddig befolyt összeget elvileg bormarketingre kellett volna költeni, ám több évig egyszerűen nyoma sem volt, majd később költöttek belőle antimarketingre is.

De felesleges lenne itt már ostorozni az AMC eddigi működését, az összes abszurd és végtelen megalázó, vállalhatatlan helyzetet, amit át kellett élnünk, hiszen új, tiszta lapot nyitottunk. Ezért csak azt remélem, hogy az új gazdák sokkal jobbak lesznek. Valóban nem önös érdekből, hanem az országimázs és mindannyiunk érdekében, hogy a nemzeti italunk, és a hungarikum fajták minőségi borai végre méltó helyet és promóciót kapjanak, híressé téve Magyarországot és boldogabbá a belföldi borturistákat, fogyasztókat.

Demeter Endre